1.208 Prechod rizika straty a zničenia tovaru v doložkách INCOTERMS 2020 pre medzinárodnú cestnú prepravu tovaru
Jan Najman, Accace Legal s. r. o.
Pri medzinárodnej cestnej preprave tovaru je veľmi dôležité určiť, kedy riziko straty alebo poškodenia prechádza z predávajúceho na kupujúceho. Ak sa strany dohodli na používaní doložiek Incoterms, tento okamih vychádza z konkrétnej dohodnutej doložky, v ktorej sa presne stanovuje zodpovednosť každej strany. Pre medzinárodnú cestnú prepravu tovaru sa používajú doložky EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU a DDP, pričom každá z nich definuje iný okamih prechodu rizika. V nasledujúcom článku porovnáme tieto doložky Incoterms 2020 a ukážeme, kedy zodpovednosť za tovar prechádza na predávajúceho a kedy na kupujúceho.
EXW - NAJVYŠŠIE RIZIKO PRE KUPUJÚCEHO
Doložka Ex Works (EXW) prináša najväčšiu zodpovednosť kupujúcemu. Riziko straty alebo poškodenia tovaru prechádza od okamihu, keď predávajúci sprístupní tovar kupujúcemu na dohodnutom mieste (napr. v závode alebo sklade predávajúceho). Nakládku, prepravu a colné odbavenie si musí kupujúci zabezpečiť sám.

Príklad:
Česká spoločnosť Woodcraft s.r.o. predáva nábytok nórskej spoločnosti Nordic Design AS. Keď spoločnosť Woodcraft s.r.o. pripraví nábytok na prevzatie vo svojom sklade, prechádza všetko riziko na kupujúceho. V prípade poškodenia akejkoľvek časti tovaru počas nakládky nesie zodpovednosť spoločnosť Nordic Design AS.
FCA - O NIEČO VÄČŠIA ZODPOVEDNOSŤ PREDÁVAJÚCEHO
Doložka Free Carrier (FCA) je pre kupujúceho výhodnejšia ako EXW, pretože predávajúci musí tovar naložiť na dopravný prostriedok kupujúceho alebo ho dodať na dohodnuté miesto (napr. terminál, sklad prepravcu atď.).
Prechod…