1.205 Výhrady dopravcu a ich odôvodnenie: čo je potrebné na jej správne vykonanie?
Jan Najman, Accace Legal s. r. o.
Dohovor CMR stanovuje, že dopravca je povinný skontrolovať nielen správnosť údajov v nákladnom liste o počte kusov, ich označení a čísiel, ale aj zjavný stav zásielky a jej obalu. V prípade akýchkoľvek nezrovnalostí je dopravca oprávnený vzniesť výhrady, buď priamo k zásielke, alebo k nákladnému listu. V tomto článku sa budeme venovať tomu, ako uplatniť výhrady správne a efektívne.
UPLATNENIE VÝHRAD A ODÔVODNENIE
Všetky výhrady musia byť učinené a zapísané do nákladného listu v čase prevzatia tovaru. Zápis výhrad do nákladného listu v neskoršej fáze, najmä v čase, keď už bol prvý exemplár nákladného listu vydaný odosielateľovi, nemôže mať dodatočný účinok.
Potrebnosť odôvodnenia výhrad:
- - Počet položiek v zásielke, ich značky a čísla
Dopravca je oprávnený určiť na základe zjavného zistenia, či sú údaje uvedené v nákladnom liste správne, najmä pokiaľ ide o počet kusov zásielky, ich značky a čísla. Ak dopravca vzniesol námietky voči týmto údajom, nie je povinný ich odôvodniť. Táto výnimka z povinnosti odôvodnenia bola stanovená v rozsudku OLG Düsseldorf z 24. septembra 1992 - 18 U 28/92. Príkladom takejto zjavnej námietky môže byť napríklad námietka, že niektoré kusy zásielky sú prázdne.
- - Počet kusov zásielky, ich značky a čísla v prípade nedostatočných kontrolných prostriedkov dopravcu
Ak dopravca nemá vhodné prostriedky na overenie správnosti údajov o počte kusov zásielky, ich označení a čísiel, musí svoje výhrady nielen zapísať do nákladného listu, ale ich aj odôvodniť.
- - Zjavný stav zásielky a jej obalu
Výhrady týkajúce sa zjavného stavu zásielky a jej obalu musí dopravca nielen…