1.196 Nákladný list podľa dohovoru CMR: kľúčové otázky jeho vydania a podpisov
Jan Najman, Accace Legal s. r. o.
Nákladný list je kľúčovým dokumentom v medzinárodnej cestnej preprave tovaru, ktorého právny rámec upravuje Medzinárodný dohovor CMR. Hoci jeho príprava nie je nevyhnutnou podmienkou platnosti zmluvy o preprave, zohráva kľúčovú úlohu ako dôkaz a nástroj na ochranu práv zmluvných strán. Tento článok podrobne pojednáva o požiadavkách na vydávanie, podpisoch a dôsledkoch nedodržania týchto formalít.
KTO VYSTAVUJE NÁKLADNÝ LIST A V KOĽKÝCH VYHOTOVENIACH?
V článku 5 ods. 1 tretej vete Dohovoru CMR sa uvádza, že tretie vyhotovenie nákladného listu si ponechá dopravca. Hoci výklad tohto článku zvádza k tomu, aby nákladný list vydal dopravca, v skutočnosti Dohovor CMR nešpecifikuje, kto je povinný nákladný list vydať. V praxi nie je nezvyčajné, že nákladný list vydávajú iné subjekty ako dopravca, napríklad odosielateľ alebo zasielateľ.
Dohovor CMR však už stanovuje, že nákladný list sa má vydávať v troch vyhotoveniach – prvé vyhotovenie nákladného listu dostane odosielateľ, druhé má sprevádzať zásielku a tretie si ponechá dopravca. Ak je však nákladný list vyhotovený v menšom počte vyhotovení, táto skutočnosť nie je Dohovorom CMR sankcionovaná. Zároveň neexistuje maximálny počet na vyhotovení nákladného listu.
POŽIADAVKY NA PODPÍSANIE NÁKLADNÉHO LISTU
Podľa Dohovoru CMR musí byť nákladný list podpísaný dopravcom aj odosielateľom, prípadne môžu byť ich podpisy vytlačené alebo nahradené pečiatkou, ak to umožňuje právo štátu, v ktorom je nákladný list vyhotovený. Podpisy dopravcu a odosielateľa sú určené na zabezpečenie súladu medzi prepravnou zmluvou a nákladným listom.
Čo sa stane, ak chýbajú podpisy?
Nepodpísaný nákladný list nemá charakter platného nákladného listu podľa Dohovoru…