1.109 Digitálny tachograf - REŽIM OUT
Kolektív autorov
Dňa 11. apríla 2007 vstúpilo v plnom rozsahu do platnosti nariadenie Rady Európy a Európskeho parlamentu č. 561/2006, v zmysle ktorého musia byť vybavené všetky novo-registrované nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t a tiež autobusy s výnimkou tých, ktoré vykonávajú prepravu na linkách do 50 km, resp. mestskú hromadnú dopravu. Pri správnej obsluhe digitálneho tachografu musí byť vodič schopný nielen načítať a odhlásiť kartu vodiča, ale taktiež ovládať menu digitálneho tachografu. Bežnou funkciou, ktorú musí zvládať každý vodič medzinárodnej cestnej dopravy je spôsob zadávania krajiny na začiatku a na konci zmeny. V prípade, že vodič čerpá odpočinok vo vozidle, je povinný zadávať tieto krajiny práve prostredníctvom menu digitálneho tachografu, ktoré obsahuje aj ostatné funkcie. Jednou z nich je voľba režimu OUT (obr. 1), prostredníctvom ktorého môže vodič efektívnejšie využívať svoj čas, avšak nesprávnym používaním môže dostať v niektorých krajinách EÚ pokutu až niekoľko tisíc eur.
Definovanie režimu OUT
Režim OUT vychádza z pôsobnosti nariadenia (ES) č. 561/2006, podľa ktorého nariadenie sa vzťahuje na cestnú dopravu tovaru, kde maximálna prípustná hmotnosť vozidla vrátane každého prívesu alebo návesu je vyššia ako 3,5 tony, alebo osôb vozidlami skonštruovanými alebo trvalo prispôsobenými na prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča, ktoré sú určené na tieto účely. Na účely nariadenia (ES) č. 561/2006 je cestná doprava definovaná v článku 4 nariadenia (ES) č. 561/2006 ako akákoľvek cesta vykonávaná celkom alebo čiastočne po verejných cestách naloženým alebo nenaloženým vozidlom, ktoré sa používa na prepravu osôb alebo tovaru. To znamená, na výkon realizovaný na neverejných cestách sa nevzťahuje toto nariadenie.…