dnes je 21.11.2024

Input:

181/2022 Z.z., Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

181/2022 Z. z.
ZÁKON
zo 4. mája 2022,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 1 ods. 1 písm. d) sa za slová „audítora bezpečnosti pozemnej komunikácie” vkladajú slová „(ďalej len „bezpečnostný audítor”)”.
2. V § 1 ods. 1 písm. e) sa slová „dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja” nahrádzajú slovami „dopravy a výstavby”.
3. V § 1 odsek 2 znie:
„(2) Tento zákon sa vzťahuje na pozemné komunikácie, ktoré sú súčasťou transeurópskej cestnej siete1, diaľnice1aa hlavné cestné ťahy1ba pozemné komunikácie, ktoré sú budované s využitím prostriedkov Európskej únie v etape ich plánovania, výstavby a užívania, ak ďalej nie je ustanovené inak.”.

Poznámky pod čiarou k odkazom 1 až 1b znejú:

1Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1315/2013 z 11. decembra 2013 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete a o zrušení rozhodnutia č. 661/2010/EÚ (Ú. v. EÚ L 348, 20. 12. 2013) v platnom znení.


1a§ 2 ods. 5 a § 4 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.


1bEurópska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou (AGR), oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 53/1994 Z. z.”.
4. V § 1 ods. 3 sa za slová „na cestné tunely” vkladajú slová „podľa osobitného predpisu1c”.

Poznámka pod čiarou k odkazu 1c znie:

1c§ 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.”.
5. V § 2 ods. 3 sa nad slovami „osobitného predpisu” odkaz „1” nahrádza odkazom „1a”.
6. V § 2 ods. 4 písm. d) sa slová „a technickými predpismi v dokumentácii” nahrádzajú slovami „alebo obdobnými technickými špecifikáciami”.
7. V § 3 ods. 3 sa slová „a technickými predpismi v dokumentácii” nahrádzajú slovami „alebo obdobnými technickými špecifikáciami”.
8. § 4 vrátane nadpisu znie:
„§ 4
Riadenie a kontrola bezpečnosti pozemnej komunikácie v užívaní
(1) Správca pozemnej komunikácie zabezpečí každých päť rokov klasifikáciu bezpečnosti cestnej siete podľa tohto zákona a zabezpečí kontrolu bezpečnosti pozemnej komunikácie a hodnotenie úsekov cestnej siete inšpekciou na mieste podľa odsekov 2 a 3 (ďalej len „inšpekcia”).
(2) Klasifikácia bezpečnosti cestnej siete je metóda na analýzu a klasifikáciu
a) úsekov cestnej siete s vysokým počtom nehôd úmerne k dopravnému prúdu, pričom tieto úseky sú v užívaní dlhšie ako tri roky alebo úsekov s vysokou absolútnou hustotou dopravných nehôd,
b) úsekov cestnej siete s vysokým potenciálom na zlepšovanie bezpečnosti a znižovanie nákladov vzniknutých v dôsledku nehôd a nehodových lokalít zo štatistiky